A fenti idézet úgy hatott rám az első találkozáskor, mint amikor a villám becsap valahová. Azonnal felperzselt maga körül minden régi gondolatot, és elkészítette a helyét az újnak. Sokáig dolgoztam tanácsadóként, megmondtam vezetőknek és szervezeteknek, hogy mit és hogyan kellene csinálniuk, miközben láttam, hogy ez nem a legjobb irány. Éreztem a hiányt, de nem tudtam mi mással lehetne az űrt kitölteni. Erre adott választ nekem az akciótanulás. Saját bőrömön éreztem, hogy amikor a csoport többi tagja nem akarja helyettem megoldani a problémáimat, nem akarja az orrom alá dörgölni, hogy mit csinálok rosszul és mit lehetne helyette csinálni, viszont nyitottan, őszinte érdeklődéssel kérdez (coachol), velem együtt lélegzik, gondolkodik, érez és átérez, teljesen felszabadultam. A válaszok pedig csak úgy özönlöttek. Alig vártam, hogy a tettek mezejére lépjek. Ezután már nem volt furcsa, hogy a mások facilitatív támogatásával megtalált megoldásaim újszerűnek, tartósnak és eredményesnek bizonyultak.
Ügyfeleim körében egyre inkább elkezdtem bevezetni az akciótanulást, és háttérbe szorítani a tanácsadást. Képzéseimet akciótanulással színesítettem nemcsak a tudásátadó szakaszban, hanem az utánkövetés fázisában is.
Az akció tanulócsoport módszertant Reg Revans brit professzor fejlesztette ki. Ugyan pontos definíciót nem lehet adni – sőt, ez Revans szerint kimondottan az eredményesség ellen hatna – a módszer mozgatórugója az embereknek az az alapvető késztetése, hogy arra összpontosítsanak, amit tudnak, és ne arra, amit nem. Mindehhez szükség van önvizsgálatra, kérdésfeltevésre és mély önmagunkba nézésre. Az akciótanulás magva viszonylag egyszerű. Revans elmélete szerint a tanulás az irányított tudás és a tudatos kérdezés eredményeként valósul meg. (A Training Journal 2000. novemberi cikke alapján)
Az akciótanulás jellemzője, hogy a tanulócsoportban résztvevő szereplők felváltva kerülnek témagazda és coach szerepbe, így maximalizálva a csoportos formában történő egyéni fejlesztést. Az akciótanulás során nemcsak az éppen aktuális témagazda jut előrébb a témájában és fogalmazza meg a tanulását, hanem egyidejűleg a társai – akik coach-ként működnek – is lehetőséget kapnak az egyéni tanulásaik tudatosítására.
A tanulócsoportokat hozzáértő, a szerepkörre szakmailag felkészített és képzett facilitátor támogatja. A résztvevőknek lehetőségük nyílik saját egyéni vagy szervezeti témájukat feldolgozni, és mások fejlődésében coaching szemlélettel aktív szerepet vállalni. A módszertan az ember egyik bámulatra méltó jellemzőjét veszi alapul: az összes szükséges válasszal már rendelkezünk, ezek mindössze felfedezésre várnak. Az akciótanulás abban segít, hogy a többi résztvevő közreműködésével az egyén erre a leleményességére építeni tudjon.
Vezetek tantermi és online akció tanulócsoportokat szervezeteken belül, és tartok nyílt képzést leendő action learning facilitátoroknak. Bármelyik megoldást is választották eddig ügyfeleim, elégedetten, új inspirációkkal, teljesítménynövelő tervekkel mentek tovább az elindult úton. A már végzett, de még kevésbé tapasztalt facilitátor ügyfelek mentorként megkereshetnek, és az elindulásukat emberileg, szakmailag is támogatom.